روش‌ های پیشبینانه تعمیر و نگهداری – کسب و کاری هوشمند و مقرون به صرفه داشته باشید

مقدمه‌ای بر روش های پیشبینانه تعمیر و نگهداری

روش های پیشبینانه تعمیر و نگهداری سیستم قو شامل تکنیک‌هایی می‌شود که برای تسهیل شناسایی احتمال خراب شدن یکی از تجهیزات مورد استفاده و تخمین زمان تعمیر آن کاربرد دارند. این رویکرد به نسبت روش‌های پیشگیرانه مبتنی بر زمان از مزیت مقرون به صرفه بودن برخوردار است، چرا که وظایف در آن فقط زمانی انجام می‌شوند که مورد نیاز هستند. به این ترتیب این روش نوعی روش مبتنی بر شرایط در نظر گرفته می‌شود که در آن نیاز به تعمیرات و نگهداری بر اساس ضرورت مشخص می‌شود.

روش های پیشبینانه تعمیر و نگهداری

هدف اصلی از روش های پیشبینانه تعمیر و نگهداری ایجاد امکان برنامه‌ریزی ساده نگهداری اصلاحی، و پیشگیری از خرابی تجهیزات پیش‌بینی‌ نشده است. برای این که این روش نگهداری به خوبی پاسخگو باشد، عواملی کلیدی مثل اطلاعات درست طول عمر تجهیزات، امنیت بیشتر محیطی، کاهش تصادفات با تاثیر منفی در محیط، و همچنین مدیریت لوازم یدکی بهینه ضرورت دارند. این روش از آنجا با روش‌های پیشگیرانه متفاوت است که در آن وضعیت فعلی تجهیزات، و نه میانگین‌های مورد انتظار آماری، برای پیشبینی زمان لازم برای تعمیر و نگهداری مورد بررسی قرار می‌گیرد. در نرم‌افزارهای اختصاصی به صورت سنتی از روش‌های ماشین لرنینگ برای تعریف بهینه موقعیت واقعی سیستم و پیشبینی خرابی‌ها استفاده می‌شود.

روش های پیشبینانه تعمیر و نگهداری چطور عمل می‌کنند؟

قدم اول در به کارگیری روش‌های پیشبینانه تعمیر و نگهداری شامل ایجاد خطوط پایه‌ای می‌شود. برای این کار لازم است خطوط پایه موقعیتی هر یک از تجهیزات پیش از نصب سنسورهای لازم مورد بررسی قرار بگیرد. به این ترتیب در هنگام جمع‌آوری داده‌های موقعیت تجهیزات، یک مرجع برای نظارت و مقایسه هر نوع ناهماهنگی وجود خواهد داشت.

آشنایی با روش های پیشبینانه تعمیر و نگهداری در سیستم جامع مدیریتی قو

از اینجا به بعد فرایند نگهداری از سادگی بالایی برخوردار است. یعنی هر وقت که یکی از تجهیزات خارج از محدوده فعالیت عادی و نرمال عمل کند، سنسورها به پروتکل نگهداری پیشبینانه هشدار می‌دهند. معمولا در این موارد یک ترتیب کار در سیستم مدیریت مرکزی ایجاد شده و به یکی از تکنسین‌ها ارجاع می‌شود تا تعمیرات لازم را انجام دهند.

انواع روش های پیشبینانه تعمیر و نگهداری

از آنجا که این روش نگهداری بسیار جدید محسوب می‌شود و از ابتدای قرن فعلی مورد استفاده قرار می‌گیرد، از تکنولوژی‌های جدید در آن بیشتر استفاده می‌شود. این تکنولوژی‌ها شامل استفاده از تجهیزات پیشرفته شناسایی و هشدار مثل سنسورها، استفاده از سیستم‌های جامع اینترنت اشیا و همچنین استفاده از تجهیزات مادون قرمز و کنترل محیط می‌شود.

تحلیل لرزشی

در این روش ماشین‌آلات گردشی مورد نظارت همیشگی و نگهداری پیشبینانه قرار می‌گیرد. این روش مقرون به صرفه برای شناسایی کارکرد ضعیف دستگاه‌ها، و همچنین کشف ناهماهنگی‌ها، طراز نبودن، و همچنین تحلیل بار تجهیزات کارایی دارد.

تحلیل آکوستیک (سونیک)

این روش تحلیل بسیار کم هزینه است و برای ماشین‌آلات گردشی دور پایین تا دور بالا کاربرد دارد. این روش بسیار شبیه تحلیل لرزشی است اما در آن تمرکز روی روغن‌کاری و رویکردهای فعال پیشبینی است.

نکات و روش های پیشبینانه تعمیر و نگهداری

تحلیل آکوستیک (اولتراسونیک)

در حالی که در روش سونیک تاکید اصلی بر نگهداری پیشگیرانه است، در روش اولتراسونیک تمرکز فقط بر فعالیت‌های نگهداری پیشبینانه است. و از آنجا که در این روش صداهای مرتبط با نقص ماشین‌آلات و فشار آنها در سطح اولتراسونیک بررسی می‌شود، از آن برای بررسی تجهیزات الکترونیکی پیشرفته نیز استفاده می‌شود.

تحلیل مادون قرمز

تحلیل مادون قرمز یکی از روش های پیشبینانه تعمیر و نگهداری است که بر اساس سرعت یا صدای گردش تجهیزات عمل نمی‌کند. برای همین هم از آن می‌توان برای انواع مختلفی از تجهیزات استفاده کرد. در جایی که حرارت نشانگر مناسبی از مشکلات احتمالی باشد، تحلیل مادون قرمز مقرون به صرفه ترین ابزار نگهداری پیشبینانه محسوب می‌شود.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *