مزایای کارت بازرگانی هوشمند در تجارت وبسایت سیستم قو

کارت بازرگانی هوشمند و سامانه یکپارچه بازرگانی – کاهش اتلاف وقت در گمرک؟

سامانه یکپارچه کارت بازرگانی هوشمند چیست؟

کارت بازرگانی هوشمند یکی از اجزای کلیدی سامانه بازرگانی هوشمندی است که طبق تفاهم‌نامه‌ای بین سه نهاد اتاق بازرگانی، وزارت صمت، و اتاق تعاون مرکزی ایجاد شده و هدف از آن سازمان دهی و یکپارچه سازی فرایندهای مربوط به کارت بازرگانی عنوان شده است. این سامانه از یک کارت هوشمند، دستگاه کارت خوان، و یک رابط کاربری تحت وب تشکیل شده است. در حال حاضر خدمات یکپارچه گواهی مبدا تنها خدماتی است که از طریق این سامانه یکپارچه در دسترس بازرگانان قرار گرفته است.

آشنایی با کارت بازرگانی در سیستم جامع مدیریتی قو

روش استفاده از کارت بازرگانی هوشمند به این شکل است که در کارت خوان قرار گرفته و از طریق کابل یواس‌بی به کامپیوتر وصل می‌شود. این سامانه و دستگاه کارت خوان آن یک سی‌دی درایور دارد که نرم افزار دسکتاپ سامانه در آن قرار گرفته و لازم است در کنار بعضی از نرم‌افزارهای دیگر مانند جاوا روی کامپیوتر نصب شود. بعد از وصل شدن کارت به سیستم و راه‌اندازی نرم‌افزار، افراد می‌توانند خدمات بازرگانی را از طریق این سامانه درخواست و مدیریت کنند.

کارت بازرگانی هوشمند چه کاربردی دارد؟

کارت بازرگانی هوشمند نسخه الکتریکی و دیجیتال شده کارت بازرگانی است که از مدت‌ها قبل کاربرد اصلی آن ترخیص کالا از گمرک بوده است. به عبارت دیگر، گمرک ایران کارت بازرگانی را مهم‌ترین سند و مجوز برای فعالیت تجارت در عرصه وارد و صادرات تعریف کرده است. در نتیجه از ثبت سفارش کالا گرفته تا ترخیص کالا و دریافت ضمانت‌نامه‌های بانکی تا واردات از مناطق آزاد، و همچنین کلیه امور صادرات همگی با استفاده از کارت بازرگانی انجام می‌شوند. البته در حال حاضر بیشتر این خدمات هنوز وارد سامانه یکپارچه کارت بازرگانی هوشمند نشده و همچنان به صورت اداری انجام می‌شود.

در تصویری که در کاتالوگ این سامانه الکترونیکی قرار گرفته، کاربردهای کارت در بخش «عملیات کارت» شامل موارد زیر معرفی شده است:

  • تاریخچه کارت
  • تمدید یکپارچه کارت بازرگانی حقوقی
  • تغییر یکپارچه کارت بازرگانی حقوقی
  • تغییر نوع کارت یکپارچه بازرگانی به عضویت (حقوقی)
  • انتقال یکپارچه کارت بازرگانی حقوقی (به شهرستان)
  • انتقال یکپارچه کارت بازرگانی حقوقی (از شهرستان)

علاوه بر فعالیت‌های بالا، افراد بازرگان می‌توانند از طریق این کارت خدمات زیر را نیز در زمینه گواهی مبدا دریافت کنند:

  • صدور گواهی مبدا جدید
  • فهرست گواهی مبداهای ثبت شده
  • مدیریت مجوزهای صدور

کاربردهای کارت بازرگانی در سیستم جامع مدیریتی قو

با در نظر گرفتن محدود بودن خدماتی که در حال حاضر از طریق این سامانه به کاربران فعال در زمینه بازرگانی ارائه می‌شود می‌توان گفت این پروژه هوشمند و یکپارچه سازی امور بازرگانی هنوز در مراحل اولیه خود قرار دارد.

انواع کارت بازرگانی هوشمند

کارت بازرگانی هوشمند که همان کارت بازرگانی در بستری دیجیتال محسوب می‌شود برای افراد مختلفی که در زمینه‌های مختلف نیاز به واردات و صادرات کالا دارند صادر می‌شود. این کارت در حال حاضر در چهار سطح به فعالان اقتصادی ارائه می‌شود:

  • کارت بازرگانی تجاری: کلیه امور مرتبط با صادرات و واردات کالا برای تجارت از طریق این کارت انجام می‌شود
  • کارت بازرگانی خدماتی: برای شرکت‌های فعال در زمینه خدمات صادر می‌شود و صادرات و واردات کالاهای مرتبط با این زمینه از طریق آن انجام می‌شود
  • کارت بازرگانی مورد: فقط برای یک بار ترخیص کاربرد دارد
  • کارت بازرگانی تولیدی/صنعتی: برای واردات مواد اولیه و قطعات صنعتی و کارگاهی صادر شده و کاربرد دارد

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *